پرورش ماهی در مخزن پلاستیکی ساده و کم هزینه با راندمان بالا / بررسی دقیق طرح و نتایج به دست آمده

در کشور ما از دهه های گذشته ماهی قزل آلای رنگین کمان به لحاظ دارا بودن ارزش غذایی بالا و سازش پذیری زیاد نسبت به تغییرات محیطی مورد توجه ویژه قرارگرفته و پرورش آن به سرعت توسعه یافته است ؛ به نحوی که در حال حاضر حدود ۵۵۰۰۰ تن قزل آلای رنگین کمان در سطح کشور تولید می گردد و به صورتها ی مختلف ( پرورش در کانالهای آبی بتنی، پرورش در حوضچه ها و استخرهای گرد بتنی – دریاچه ها استخرهای دو منظوره – قفس – شالیزار- سیستم مدار بسته و … ) پرورش داده می شود .

پرورش ماهی در مخزن پلاستیکی :

در حال حاضر کشورمان از پتانسیلهای بسیار زیادی برای تولید و پرورش ماهی قزل آلای رنگین برخوردار می باشد که برای استفاده بهینه از آنها ، بهره گیری از سیستم های جدید مورد نیاز می با شد . پرورش ماهی در مخزن پلاستیکی شیلات به لحاظ اهمیتی که ذیلا به آن اشاره می گردد توسط محققین موسسه تحقیقات شیلات در مرکز تحقیقات ماهیان سرد آبی کشور در قالب یک طرح تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج آن در ادامه آورده میشود :

۱– مخزن پرورش ماهی که عمدتا مخزن یا تانکر قیفی پلاستیکی هستند , در این شیوه ، بطور خودکار تمیز می شود ونیازی به نیروی کار زیاد برای این منظور نمی باشد .

۲– با توجه به اختلاف ارتفاع موجود بین محل آبگیری و محل نصب مخزن های پلیمری ، هوادهی در این شیوه از طریق لوله های رابط صورت گرفته ونحوه عمل آن به این صورت می باشد که آب در جریان از طریق لوله های رابط، هوا را مکیده وبه داخل مخازن تزریق می نماید و بدین ترتیب هر گونه نیاز به نیروی برق و دستگاهای خاص را برای هوادهی منتفی می سازد .

۳– خارج سازی فضولات و مواد جامد ته نشین شده در این شیوه با باز نمودن لحظه ای شیر تحتانی مخزن قیفی که به همین منظور تعبیه می گردد، صورت میگیرد( دلیل بهتر بودن مخزن قیفی نسبت به وان و مخازنی که کف صاف دارند, تا آخرین قطره امکان تخلیه وجود دارد ). نحوه عمل آن به این صورت می باشد که درزیر مخزن قیفی شیر بزرگی نصب میشود و با بازنمودن آن مقداری از حجم آب مخزن پلاستیکی تخلیه میگردد و به همراه خود مواد زائد را از سیلو دفع مینماید و در عین حال مواد محلول ناخواسته توسط آب خروجی از بالای مخزن (سیلو) خارج میشود . این عمل خود باعث افزایش بهداشت مخازن پلیمری گشته وشرایط مطلوبی برای ماهیان فراهم می آورد.

۴– با توجه به نگهداری ماهی در حجم استوانه مخازن پلاستیکی یا وان گرد شیلات ( ارتفاع ستون آب )، برای پرورش در این شیوه به زمینی با سطح بسیار کم موردنیاز می باشد.

۵– فعالیت ماهیچه ای ماهیان قزل آلا در تانکر یا وان پلاستیکی (سیلو) بسیار پایین می باشد که این خود باعث کاهش ضریب تبدیل غذای مصرفی شده و افزایش بازدهی اقتصادی را برای پرورش دهنده به همراه دارد .

۶– اجرای طرح پرورش ماهی در مخزن پلاستیکی ضمن اینکه محدودیت استفاده از زمینهای کوهستانی و شیب دار را برای پرورش ماهی رفع می نماید، از صرف هزینه های تولید ماهی پرواری قزل آلای رنگین کمان پرواری به میزان ۳۰ درصد می کاهد.

۷– با پرورش ماهی در مخزن و وان پلاستیکی شیلات یا تانکر های قیفی در صورت رعایت اصول مهندسی آبزیان ، میتوان اقدام به تولید متراکم ماهی تا سقف ۱۲۰ کیلوگرم در متر مکعب نمود.

۸– حراست از ماهیان تحت پرورش ماهی در مخزن پلاستیکی از گزند جانوران موزی در این روش پرورش بسیار آسانتر از سایر روشهای متداول می باشد.

۹– اشتغال زایی از دیگر مزایای ترویج طرح پرورش ماهی در مخزن پلاستیکی می باشد .

نتایج و دستاوردهای علمی طرح پرورش ماهی در مخزن پلاستیکی  :

نتایج بررسی ها نشان می دهد که ماهیان تحت پرورش در تیمارهای مخازن پلی اتیلن استوانه ای (امروزه بهترین نوع تانکر از جنس پلی اتیلن ( LDPE ) تولید میشوند)  از نظر ضریب چاقی ، رشد مطلق ، میزان باز ماندگی ، میزان تولید ، FCR‌ ، FCE و SGR از شرایط بهتری نسبت به ماهیان تحت پرورش در حوضچه گرد بتونی برخوردار بودند و همچنین از نظراقتصادی بودن ؛ بر آورد قیمت تمام شده برای تولید هرکیلوگرم ماهی قزل آلای رنگین کمان در سیلو( ۱۷۷۷۸ ریال ) نسبت به قیمت تمام شده برای تولید هرکیلوگرم ماهی قزل آلای رنگین کمان در حوضچه گرد بتونی ( ۲۰۷۰۹ ریال) نشان می دهد که پرورش ماهی در سیستم سیلو دارای توجیه اقتصادی بیشتری نسبت به حوضچه های گرد بتونی می باشد . بررسیهای به عمل آمده در فاز دوم آزمایش نیز نشان داد در صورتی که آ ب تهویه شده از زیر مخزن سیلو وارد آن گردد و خروج آب از بالای مخزن باشد ، شرایط مطلوبی برای پرورش قزل آلا فراهم می گردد که با توجه به عمق ایجاد شده میتوان در مناطق کم سطح کوهستانی مبادرت به تولید قزل آلای رنگین کمان با تراکم زیاد (تا ۱۲۰ گیلو گرم در متر مکعب ) نمود.
منبع: itvhe.ac.ir

فروشگاه مجازی مخزن سازان دات کام عرضه کننده محصولات پلیمری ازجمله انواع تانکر , وان و ظروف پلیمری

جهت تماس با ما روی واحد فروش کلیک کنید