پلی اتیلن چیست و چه مصارفی دارد؟ + عکس

الف ) تعریف و دسته بندی پلی اتیلن ( PE ) :
پلی اتیلن از مونومر اتیلن به فرمول شیمیایی C2 H4 به روش پلیمریز اسیون ، ترمو پلاستی تهیه می شود. نیمه کریستال ، غیر پلار با شاخه بندی ماکرو مولکولی متفاوت و جرم مخصوصی بین ۹۶۰/۰- ۹۱۸/۰گرم بر سانتی متر مکعب۰ درصد کریستالیتی ( نسبت زنجیره های نظم یافته به زنجیره های آمورف ) بیش از هر چیز متاثراز تراکم و پیچیدگی ساختار همین شاخه ها ی مولکولی می باشد . این نسبت بسته به نوع پلی اتیلن می تواند بین ۴۰ تا ۸۰ درصد باشد . درصد کریستالیتی یک پلی اتیلن مهم ترین شاخص جهت تعیین ویژگیهای فیزیکی- شیمیایی و جرم مخصوص آن می باشد. بطوریکه در برخی مواقع تقسیم بندی پلی اتیلن ها نه براساس جرم مخصوص بلکه بر اساس در صد کریستالیتی آنها صورت می گیرد . تقسیم بندی پلی اتیلن ها بر اساس درصد کریستالیتی بر دو نوع است :
-۱ پلی اتیلن نرم با علامت اختصاریLDPE – LLDPE مشخص می شود که درصد کریستالیتی آن ۴۰ تا ۵۵ درصدمی باشد .
-۲ پلی اتیلن سخت با علامت اختصاری HDPE مشخص می شودکه درصد کریستالیتی آن بین ۶۰ تا ۸۰ درصد می باشد.
* پلی اتیلن دیگری بنام UHMWPE شناخته می شود که در شرایط معمول می توان آنرا به روش تزریقی فرآیند کرد. البته به خاطر بلندی طول زنجیره هایش در گروه ترموالاست ها جای می گیرد.
ب) ویژگیهای عمومی:
این مواد ترموپلاست هایی غیر پلار و نیمه کریستال با درجه کریستالیتی متفاوت می باشند. بدلیل کریستالی بودن اغلب غیر شفاف و شیری رنگ بوده ولی می توان از آنها فیلم های نازک شفاف نیز تهیه نمود. ویژگیهای مکانیکی پلی اتیلن ها بیش از هر چیز تابعی از درصد کریستالیتی- جرم مخصوص یا به عبارتی تابعی از MFI ( درجه پلیمر یز اسیون ) آنها
می باشد . پلی اتیلن ها از ویژگیهای الکتریکی و ایزولاسیونی خوبی حتی در فرکانسهای بالا برخوردار می باشند ولی لازم است تمایل به گرفتن بار الکتریسیته آنها را با افزودن گرافیت از بین برد یا کاهش داد. بطور کلی پلی اتیلنها در برابر اسیدها ، بازها ، سیالات معدنی پلار، الکل ، استر، روغنها، چربیها و بنزین مقاوم می باشند ولی در برابر اکسید کننده های قوی خصوصاً در گرما ، هیدرو کربورهای آروماتیک و آلیفاتیک مقاوم نیستند. عبور بخار آب و جذب رطوبت
پلی اتیلن ها کم ولی قابلیت خوبی برای عبور بو و گاز مانند(CO2, N2, O2) دارند. جهت نگهداری در فضای باز افزودن مقدار ۲ الی ۵/۲ درصد دوده به آنها توصیه می گردد. مقاومت گرمایی برای LDPE حدود ۸۰ درجه و برای HDPE حدود ‌ ۱۰۵‌درجه و مقاومت سرمایی آنها ( شکنند گی )تا ۵۰- درجه می باشد . پلی اتیلنها موادی قابل اشتعال بوده و با شعله آبی همراه با ریزش قطرات مذاب می سوزند.
ج) موارد استفاده :
LLDPE و LDPE بیشتر جهت تهیه فیلم و پوشش دهی اکستروژنی کابلهای برق و تلفن و همین طور از پودر LDPE برای پوشش دهی ( لاک کاری ) قطعات فلزی و مفتولی به روش
sintern استفاده می گردد. از گرانول HDPE بیشتر جهت تولید اجسام میان تهی ( بطری و …….) و از پودر آن برای مخازن بزرگ به روش دورانی ( Moulding Rotation ) استفاده می شود . مصارف عمومی پلی اتیلنها عبارت است از :
-۱ ساخت قطعات ماشین آلات
-۲ قطعات خودرو
-۳ دسته ودستگیره
۴ – در بطری
-۵ پوششهای ضد رنگ
-۶ جعبه بطری
-۷ پوشش داخلی اتومبیل
-۸ قرقره های ریسندگی
-۹ پوشش ایزولا سیونی ضد زنگ

-۱۰ لوله های ایزو لاسیونی
-۱۱ طناب
-۱۲ فیلم های آب بندی
-۱۳ فیلم های بسته بندی
-۱۴ فیلم های شیرینک
-۱۵ لوله های آب آشامیدنی
-۱۶ جعبه حمل بطری های شیر
-۱۷ تیوپ خمیر دندان و سرنگ های یکبار مصرف
-۱۸ لیوان
-۱۹ مخزن آب و وان حمام بچه و ……..
-۲۰ سبد های میوه
-۲۱وان شیلات و آبکاری
-۲۲ تانکر حمل سوخت
-۲۳ تانکر نگهداری انواع اسید ها
د) پلی اتیلن استفاده شده در تانکر و وان های شرکت پلی اتیلن نوین :
پلی اتیلن نرم با علامت اختصاری LDPE می باشد
لازم بذکر است که پلی اتیلن نرم از نظر قیمت در بازار گرانتر از سایر پلی اتیلنها داد و ستد میگردد که باعث افتخار است که بگوییم تمامی محصولات شرکت پلی اتیلن نوین از جمله انواع وان و تراف و مخازن تک جداره و تانکر های ضد جلبک جهت نگهداری آب شرب با  LDPE تولید میشوند.

ارسال نظر